zondag 12 januari 2020

Workshop camper reparatie

Zondagochtend, 12 januari, we staan we in de woestijn van de Anti-Atlas vlakbij Tafraoute. Vanuit mijn camperraam zie ik dat de camper van een van onze groepsleden vlak naast een andere gereden wordt.
Uitzicht vanaf onze ontbijttafel op deze zondagochtend
Veel mannen staan ernaast: er is een technisch probleem: een remschijf waar gisteren witte rook uitkwam en een smerige stank! Na wat discussie gistermiddag is het voorstel de remschijf door te blazen met perslucht. Ook Hans komt kijken en geeft adviezen.
Workshop camper reparatie
Het wordt een workshop camper-reparatie. Het wiel er af, remschijf bekijken en bevoelen. Ook wij leren veel, met name welk gereedschap er aan boord moet zijn en hoe je dat goed gebruikt. Een ander groepslid heeft een lekke band, die wordt verwisseld en meteen in het dorp gerepareerd. Zo helpt iedereen elkaar, een van de voordelen van een groepsreis! Gelukkig houdt Zwerver zich prima; dat mag natuurlijk niet anders voor een camper van nog geen jaar oud. Hoewel, ondertussen hebben we al ruim 25.000 km op de teller.

De leegte van de Anti-Atlas
In 2 dagen zijn we hiernaar toe gereden. Vanaf de mooie kashba bij Ait Benhaddou met een schitterende zonsopgang vanaf het plateau, voert de route verder naar het westen.
Vanaf het plateau bij Ait Benhaddou
Eerst een lange rijdag naar Tata over prima lege wegen. ’s Middags is er nog net tijd om de berg op te klimmen voor een foto van weer een prachtige overnachtingsplek.
Weer een prachtige overnachtingsplek
De dag erna rijden we een schitterende route door de Anti-Atlas, het gebergte tussen de Sahara en de Hoge Atlas in.
Er is weinig ander verkeer, stoppen op of langs de rand van de weg is geen probleem; midden op een brug om van het uitzicht te genieten en foto’s te maken kan ook.

In de verte staan tenten van een Berber nomaden-kamp. Omdat hier geen toeristen komen, lijkt dit authentiek. Heel veel geiten en schapen, veel plastic flessen om water in te halen, een oude motorfiets voor de tent. Vrouwen en kinderen bij de tent net als de kleine geitjes. Het lijkt erop dat de mannen met grotere dieren mee zijn.
Overzicht en detail van het nomaden-kamp

Voor de koffie rijden we een mooi plateau op en krijgen gezelschap van een medereiziger. De gedeelde koffie en koekjes smaken extra lekker.
Extra lekkere koffie!
Het landschap blijft ons verbazen. De kleuren en vormen van de aardlagen die de bergen hebben gevormd lijken in ieder zonlicht weer anders.
Het groen van de palmentuinen van de dorpjes geeft een extra dimensie. Vrouwen werken op de kleine veldjes, een enkele man ook. Vrouwen sjouwen met brandhout en voer voor de geiten op hun rug.
Er wordt wat afgewerkt en gesjouwd door de vrouwen

In of vlak naast de rivierbedding zijn op meerdere plaatsen waterputten gemaakt die iedereen mag gebruiken. Een vrouw put water voor haar geiten, maar wil natuurlijk niet op de foto. Daarom een foto van de put zonder mensen.

Tegen de middag komen we in Tafraoute, een meer bekende plaats volgens de reisgids, ook vanwege de prachtige roze rotsen hier in de buurt. Vlakbij het dorp is een ruim veld  waar campers worden gedoogd. We verheugen ons al op een maaltijd in een Marokkaans restaurant in het dorp. Helaas, de reisleiding laat ons per Whatsapp weten dat deze plek overvol is met campers. We overnachten 10 km buiten het dorp bij de vreemd geverfde rotsen door een Belgische kunstenaar. Wel grappig, maar ook wel kitscherig. Gelukkig is er nog tijd om wat groenten en vlees kopen voor het avondeten.
We schuiven aan voor een namiddagborrel om nog even deze prachtige dag door te nemen.

Compositie in het rood
Vanochtend dus de reparatie ochtend. ’s Middags fietsen we langs de bonte rotsen, prachtige natuurlijke formaties in allerlei vormen en pittoreske dorpjes naar Tafraoute. We komen een kapper tegen waar ik over 5 minuten terecht kan voor een knipbeurt mét wassen, ook fijn. Douchen in de camper kan prima, maar warm water kost gas.
We lopen medereizigers tegen het lijf. De tajine op het terras in de zon smaakt heerlijk; gezellig zo met een groepje.
De zon is weer achter de rotsen, het is koud, iedereen zit weer binnen. De band is gemaakt, de remvoering bleek toch normaal warm te blijven na een testrit.
Morgen rijden we verder naar het westen.