zaterdag 25 januari 2020

Marrakesh: de overtreffende trap

Ruim twee en een halve dag zijn we nu in Marrakesh, wat een belevenis. Hier is alles de overtreffende trap.
In het Marrakesh Museum

Het “Place Jemaa-el-Fna”, het grote, drukke, lawaaierige, verrassende plein met slangenbezweerders, tig orkestjes die allemaal om het hardst spelen, verhalenvertellers met grote kringen Marokkanen eromheen die veel plezier hebben, (wij snappen er natuurlijk niets van), met honderden stalletjes waar iedere avond wordt gekookt en de walm je tegemoet slaat, en met héél véél mensen op ieder tijdstip van de dag en nacht. En dan is er natuurlijk ook nog het simpele vermaak: twee flessen boven op elkaar als je met een voetbal de bovenste ervan afschiet terwijl de onderste blijft staan win je iets. Populair want iedereen denkt dat het hem lukt.

De Medina heeft eindeloos veel winkeltjes, eettentjes, oude caravan serai zijn nu werkplaatsen voor hout- en leer bewerkers, ververijen en kleermakers. Er komt van alles doorheen sjezen, slenterende toeristen, haastige Marokkanen, fietsers, autos, hand -en ezelskarren, alles door elkaar heen!
Alles door elkaar heen in de nauwe straatjes!
Ook op de pleinen gebeurt van alles!
De paleizen zijn groot, heel groot. Het Badi paleis is grotendeels een ruïne, maar indrukwekkend door zijn grote, geometrische indeling en waterpartijen.
Badi paleis, groot.....
Het Bahia Paleis is prachtig gerestaureerd met groene tuinen, geometrische zalen met fijn stucwerk, bewerkte houten plafonds en tegel-tableaus.
fijn stucwerk, prachtige plafonds in het Bahia paleis
Maar voor mij is de overtreffende trap van Marrakesj vooral in zijn prachtige gerestaureerde “Riads”; huizen van de notabelen. Ook hier zijn veel hotels maar die hoef je niet binnen te sluipen. Er zijn een groot aantal Riads omgetoverd tot interessante musea. We hebben er wel een stuk of vijf gezien, de een nog mooier en grootser dan de andere. Voor mij zijn het huis en de binnentuin zeker zo interessant zijn als de collectie.

"Secret Garden", binnentuin recent gerestaureerd
Onze eigen vermoeidheid is ook van de overtreffende trap. We hebben deze dagen zoveel gelopen en overal gekeken dat mijn voeten pijn doen en we uitgeteld in de camper zitten ‘s avonds. Vandaag hebben onze fietsjes goede diensten bewezen, hoewel het natuurlijk lastig was om die in de Medina te parkeren.
De plek waar onze campers geparkeerd staan is ook al zo’n overtreffende trap: op 200 m van het grote centrale plein op een parkeerplaats achter een muur waar zelfs stopcontacten inzitten en een rioolputje voor de deur! Helemaal prima!
We staan 200m van de Koutoubia Moskee geparkeerd
Om daar te kunnen staan moeten we er wel aan het eind van de ochtend zijn. Op woensdag 22 januari rijden we al om acht uur weg van de boulevard. Het is nog bijna donker, we turen naar mogelijke gaten in het asfalt en onverlichte voertuigen op de weg. Het gaat gelukkig goed. De route gaat door een landelijk gebied met heel veel ezelswagens, soms zelfs een tractor.
Groen met gele velden én regen wolken
Onderweg zijn steeds meer ingezaaide velden, hoe dichter bij Marrakesh hoe groener het wordt. Of het gras is of wintertarwe is moeilijk te zien. Op veel plaatsen zijn de velden geel gekleurd van een soort speenkruid, een prachtig gezicht.
Als alle campers op de parkeerplaats staan, lopen we gezamenlijk naar het grote plein en een eindje de Medina in. Wij lopen naar het Museum van Marrakesh, een prachtig gerestaureerd paleis met een bescheiden collectie. De zellij, gekleurde tegelpatronen, houten ingelegde plafonds en prachtig stucwerk zijn de echte blikvangers in dit museum.
‘s Avonds gaan we eten in een restaurantje aanbevolen door de reisgids. Boven op het terras zitten mensen, maar dat is mij te koud. De kamer binnen is eigenlijk heel ongezellig en we zitten er helemaal alleen. Het eten is wel lekker maar dit is niet voor herhaling vatbaar. De volgende dag eten we dan ook ergens lekker in het zonnetje in het begin van de middag op een terras waar veel is te zien. Veel leuker.

Prachtig kleurig stucwerk in het Mouassine museum
Op de tweede dag bezoeken we de paleizen en nog meer prachtige huizen. Het Tiskiwin museum biedt een prachtige collectie van mooi versierde gebruiksvoorwerpen, kleding en sieraden van de volkeren tussen Marrakesh en Timboektoe.
Berber nomaden tent in het Tiskiwin museum
Er staat ook een ingerichte Berber nomaden tent. Erg interessant, die hebben we onderweg alleen op afstand kunnen bekijken. Helaas is de collectie wat stoffig en is er niet voldoende ruimte en uitleg beschikbaar voor al deze prachtige voorwerpen!
Als we de derde dag in het kleine, prachtig ingerichte Berber museum zijn, wordt het belang van een goede presentatie duidelijk.
Dit museum is in de nieuwe stad, dus buiten de Medina. Het ligt in een tuin gekocht en ingericht door Yves Saint Laurent. Een nieuwe zaal is gewijd aan de kleding die door YSL is ontworpen. Prachtig opgezet met muziek en video materiaal die het geheel ondersteunen, schitterend! Helaas is het niet toegestaan foto’s te maken.
Wat een grote naam al niet doet: de tuin en de musea zijn hartstikke druk. De toegangsprijs is heel hoog. Het restaurant in de buurt waar de koffie dronken vroeg drie euro voor een kopje koffie!
En dan te bedenken dat we vrijwel het zelfde gezien hebben in het Tiskiwin museum voor een derde van de prijs. Daar was vrijwel niemand en mochten we wel fotograferen. Dat hebben we te weinig gedaan want toen wisten we nog niet hoe echt de voorwerpen daar waren.
Op onze laatste middag is er nog net tijd voor het Mouassine Museum, ook weer in een prachtig 16e-eeuwse Riad. Die avond wordt er een Berber-concert gegeven. Daar kunnen we nog net naar toe!
Berber Musici
Het concert in de kleine mooi gerestaureerde ontvangst kamer is erg mooi en levendig. Het 30-man sterke publiek wordt aangemoedigd mee te klappen; een paar van ons worden zelfs uitgenodigd voor een klein dansje. Een heel leuk uurtje, afgesloten door thee met huis gemaakt gebak op het dakterras.
Nu zitten we helemaal uitgeteld in ons huisje. Morgen weer verder de bergen in. Wel fijn want ook de luchtvervuiling en smog in Marrakesh zijn van de overtreffende trap. De besneeuwde bergen van de Hoge Atlas zijn helemaal wazig.