vrijdag 20 december 2019

Wildcamp op Plateau du Rekkam

De wind waait rond de camper, zonsondergang is prachtig. De uitzichten in dit niemandsland, de steenwoestijn hier op dit plateau zijn groots. We hoeven niet bang te zijn voor burengerucht, de rest van onze groep staat vele tientallen meters verder weg. Het is onze eerste “Wildcamp”  met Hans en Nancy en de overige 10 campers van deze reis met Expedition Far East.
Wildcamp op Plateau du Rekkamp
De sterrenhemel straalt boven ons hoofd, maar we zijn voorzichtig met naar buiten gaan; het is koud! Vannacht koelt het af naar 6°, wel bóven nul. We hebben een prima kachel in Zwerver, maar niet voldoende gas! LPG tanken aan de pomp kan niet in Marokko. Wel kunnen over drie weken in Marrakesch de flessen opnieuw worden gevuld, als we die tenminste goed los weten te krijgen uit hun hokje. Dat gaan we zien, maar voorlopig doen we zuinig aan: geen kachel. Het gas is immers ook al nodig voor koken, er zijn geen restaurantjes op een Wildcamp, én voor de koelkast, geen stopcontact. Nu zit ik dus helemaal ingepakt met warme dekens over mijn benen en voeten. Straks met een warm waterkruik naar bed, maar dat laatste kost ook gas. Nou ja, zoals Hans zegt: “Voor alles is een oplossing”, dus dit zal ook wel weer goed komen. Het goede nieuws is dat het over-morgen warmer wordt! Weeronline belooft 20 graden. … overdag.
Nog eventjes terug: woensdag 16 december verzamelen we allemaal op een parkeerplaats aan het strand bij Motril in Zuid Spanje. Die middag is de introductie bijeenkomst, gewoon buiten op het gras naast de truck van Hans en Nancy, de reisleiding. We krijgen een gedetailleerd route boek. ‘s Middags is er een borrel, zodat we met elkaar kunnen kennismaken. Erg gezellig.
Laatste blik op de Sierra Nevada vanuit Motril
Donderdag-ochtend tekenen we allemaal de route in de kaart. De route wordt ook met de waypoints in ons navigatie apparaat geladen. Hans heeft voor iedereen een klein simkaartje dat hij na de reis weer graag terug wil voor de volgende groep.
In colonne rijden we naar de veerboot, nou ja wij waren een paar minuten te laat en moeten dit stukje zelf rijden (geen goede start. . .)
We laten Spanje achter ons
De boottocht duurt ongeveer 5 uren. Die worden goed besteed: de Marokkaanse simkaarten van de vorige groep worden in onze telefoons gezet. Ik bof; ik heb meteen Marokkaans internet dat stond nog op het kaartje van de vorige eigenaar.
De reisleiding helpt enorm bij de douane formaliteiten, het gaat gesmeerd. Om 10:00 uur ‘s-avonds staan we op de parkeerplaats bij de haven waar we mogen overnachten. Vanochtend zijn we al om 8:00 uur vertrokken richting zuidoosten. Na geld pinnen en koffie,  koopt iedereen internet en Marokkaans beltegoed, zodat we allemaal goed bereikbaar zijn voor elkaar en de reisleiding.
Op eigen gelegenheid rijdt iedere camper naar deze schitterende overnachtingsplek.
Marokko is een heel ander land dan Spanje. Van Nador, een grote westers aandoende stad, met zwervers in het park, zijn we nu op het platteland. Onderweg kwamen we steeds meer vrouwen met hoofddoekjes tegen en steeds meer lange gewaden, ook bij mannen. De laatste 100 km had ieder klein dorpje minimaal één of twee grote moskeeën.
Ezel-kar op de weg; onder 3-wiel vrachtwagen
Op het land wordt ge-egd met paarden of ezels. Ezelkarren rijden ook gewoon op de grotere weg, oppassen dus. Schapen worden bovenop de vrachtwagen vervoerd.

Er zijn heel veel kinderen op straat als de scholen in de loop van de middag uitgaan. Iedereen zwaait enthousiast en lacht uitgebreid als we terug zwaaien. Natuurlijk zijn we het bekijks van de dag: 12 relatief grote campers achter elkaar door een klein dorp!
Hans trakteert op het plaatselijke brood: lekker voor de lunch.
Plastic langs de kant van de weg
We worden niet blij van al het plastic langs de weg. Bij een van de dorpjes leek de vuilnisbelt, plastic-belt tussen dorp en weg te liggen! Al dat plastic waait natuurlijk weg en blijft hangen achter struiken en bomen.
Morgen weer verder en door naar een prachtige oase (Figuig) met heel veel palmbomen vlak bij de Algerijnse grens.