zondag 15 december 2019

Granada: prachtig maar wel koud!

Woensdag 11 december rijden we na een prachtige tocht langs de Sierra Nevada met verse sneeuw op de toppen Granada binnen. De camping vlakbij het centrum is gesloten, die wordt verbouwd. We rijden door naar de camping 4 km verder in La Zubia.
De eigenaar vertelt dat we vanavond mee kunnen naar een flamenco show. Dat stond nog op ons lijstje dus zeggen we meteen ja!
Het eten is matig, maar wel gezellig samen met onze Engelse buren. De show is indrukwekkend. Er wordt gepassioneerd gedanst en gezongen; vooral de gitarist maakt op mij veel indruk. Het is erg leuk om zo dicht bij het podium te zitten. Het is winter, er zijn maar ongeveer 10 bezoekers.
Voor en in het Alhambra

Voor donderdag hebben we kaartjes voor het Alhambra, al heel lang geleden geboekt. Onze Engelse buren vertelden dat het lastig was met de bus, dus halen we onze fietsjes te voorschijn. Het fietsen en de weg vinden gaat prima, maar het is wel koud! Ondanks drie truien en handschoenen gaat het maar net. In Granada zelf gaan we eerst maar eens opwarmen en koffie drinken vlakbij de kathedraal. Gezellig!
Het Alhambra is weer erg indrukwekkend,  20 jaar geleden waren we er ook. Wat een prachtige, gevarieerde versieringen, zo in harmonie met elkaar! Het is wel erg druk, gelukkig kunnen we toch nog wat foto’s maken waar niet alleen maar mensen opstaan.
Veel mensen rond de beroemde leeuwen fontein
Vrijdag fietsen we weer naar het centrum, dit keer via een schoenmaker. De voorkant van de zool laat los van Nils zijn goede loopschoenen. De schoenmaker vindt dat hij niet genoeg druk kan zetten om de lijm goed te laten houden en wil de schoenen daarom niet repareren, maar wij hebben weinig keus. Nils heeft heel brede voeten en vindt niet zomaar een ander paar. Uiteindelijk wil de schoenmaker wel een poging wagen ( zonder Garantie). Als we de schoenen ophalen zit de zool goed vast (een blokje in de voorvoet hielp druk te maken). Nu maar afwachten hoe lang dit houdt. Voorlopig loopt Nils maar weer op sandalen.
In het centrum bekijken we de kathedraal: wat een groot imposant gebouw, wel met mooie versieringen. Het contrast met het Alhambra is groot: de kathedraal is  groots, imposant, bedoeld om indruk te maken. Het Alhambra is van buiten heel bescheiden, met vooral van binnen verfijnde versieringen Een andere cultuur.
Imposante kathedraal van Granada
‘s Middags lopen we door de straatjes van de oude Arabische wijk, het Albaicín. In de kleine smalle straatjes heerst een heel aparte sfeer. Onze fietsjes laten we staan, geen doen met al die trappen. In een van de huizen is een museum gevestigd waar we gratis naar binnen mogen, leuk. Het binnenplaatsje is een en al bloemen, de kamers zijn klein; het uitzicht op het Alhambra is prachtig.
 Het wordt tijd onze reis naar Marokko verder voor te bereiden. We lezen alle informatie van Expedition Far East nog een keer en gaan uitgebreid boodschappen doen, kaas, vleesbeleg, knäckebrood en natuurlijk wijn en (alcoholvrij) bier.
Onderweg naar de havenplaats Motril, waar we iedereen gaan ontmoeten en met de veerboot naar Marokko zullen gaan, is er nog tijd voor een paar dagen wandelen in de bergen. We eindigen die middag bij hetzelfde prachtige stuwmeer als vorig jaar.  We zitten er tot 5 uur ‘s avonds in de zon van het uitzicht te genieten met een prachtige zonsondergang.
Vandaag, zondag 15 december rijden we door het prachtige nationale park van Sierras de Tejeda,enz., waar we een paar mooie wandelingen maken.
Vanmiddag werden we verrast door een Whatsappje van de reisleiding met een paar laatste suggesties. Iedereen heeft zich gemeld, is net als wij bijna in Motril.
We hebben veel zin in ons Marokkaanse avontuur!

Woensdag de plas over naar Marokko