vrijdag 22 februari 2019

Prachtig wandelen met zon en sneeuw in de Alpujarras

Maandag 18 februari nemen we afscheid van het strand en rijden de bergen in! De wegen zijn niet breed, maar Nils rijdt prima de vele bochten omhoog (Hanneke ook als zij rijdt). Het landschap is prachtig: de groene dennen ruisen, de rotsen zijn kleurig geel en rood, witte dorpjes klemmen zich vast aan de bergen en overal zijn bloemen. Vooral een soort gele brem bloeit bijna overal! We zien zelfs wilde orchideeën.
De bergen in
In dit mooie landschap willen we graag wandelen en ook rustig even koffie drinken.
Wilde orchideeën

Een parkeerplaatsje vinden dat aan onze eisen voldoet: in de zon, niet direct naast de weg én  met mooi uitzicht is niet zo gemakkelijk. Dan zien we een oud stuk weg mét oprit.Daar past ons huisje en kunnen we wandelen langs de spectaculaire rotsen en zelfs een kleine waterval. De koffie in de zon smaakt er heerlijk.

Het WoMo boekje heeft ons een parkeerplaats beloofd waar we ons toilet kunnen legen, dat is hard nodig. Het plekje is inderdaad prachtig, maar het restaurant is dicht: geen toilet. We blijven er wel staan naast een andere Nederlandse camper. Ook hier is het mooi wandelen en gezellig bijpraten met onze buren.
Dinsdag rijden we naar de camping bij Trevelez, het hoogste punt van deze route. Dat hebben we geweten: het is er koud. De wandeling die we maken is mooi maar kort: het begint te regenen en later te sneeuwen. Gelukkig hebben we genoeg gas om de camper lekker warm te stoken. De volgende ochtend zijn de bergen van de Sierra Nevada prachtig wit en zorgt voor mooie uitzichten tijdens onze ochtendwandeling.

Verse sneeuw op de Sierra Nevada bij Trevelez
De volgende stop is in Pampaneira waar we op de grote parkeerplaats van het dorpje kunnen staan. We wandelen een prachtig pad langs de berg naar het naburige witte dorp, en natuurlijk weer terug.
Koffie plaatsje onderweg
Donderdag moeten we een beetje goed plannen: ‘s middags heb ik nog een telefonische vergadering met het bedrijf dat ik adviseer in Libanon! Eerst denk ik dat een camping beter is, maar de slechte ervaringen met wifi hier doen me besluiten dat Skype via mijn telefoon, zonder beeld, ook goed moet werken. Maar dan moeten we natuurlijk wel ergens stil staan. Dit wordt een stuwmeer-dag: we drinken koffie aan de rand van een prachtig, interessant stuwmeer. Er staan wel vijf campers, ook hele grote. We maken een kletspraatje en krijgen nuttige informatie over winkels, verzorgingsplaatsen (waar je onder andere je toilet en je vuilwatertank kunt legen) en een Duitse website met allemaal camper plaatsen. We krijgen ook nog een demonstratie van opvouwbare zonnepanelen die je zelf achter je camper zet met de juiste hoek naar de zon. Handig in de winter.
Uiteindelijk vinden we een prachtig rustig plaatsje bij een tweede stuwmeer, net op tijd voor mijn telefonische vergadering. Die gaat overigens prima met mijn Nederlandse mobiele abonnement. Het is hier zo mooi dat de er twee nachten blijven.
Vanochtend zijn hebben we een fantastisch mooie spectaculaire fietstocht langs het meer gemaakt over eigenlijk een wandelpad.

Fietsen langs het meer
Prachtige uitzichten .....
Maar wel hard werken!!
 Dat ging dus behoorlijk op en neer, dwars door het bos en langs het water met schitterende uitzichten en soms hele einden lopen als het te steil was. Een belevenis! Wat zijn de bevoorrecht dat we dit nog kunnen op onze leeftijd!
We staan hier prachtig aan de rand van het meer. Er is bijna geen wind en de zon schijnt heerlijk, dus het is lekker buiten zitten. Vanavond hebben we zelfs voor het eerst buiten avond gegeten!