zaterdag 29 juli 2023

Toch naar de Preikestolen!

150 km over de hoogvlakte naar de Preikestolen
Zondagochtend 23 juli kijken we eens goed naar de weersverwachting in het zuiden van Noorwegen. Er wordt overal regen voorspeld met op sommige plaatsen soms een zonnetje. In Stavanger is het vandaag en morgen redelijk weer bijna geen regen. We wilden deze reis graag naar de Preikestolen. Ik was er 20 jaar geleden met mijn collega's van Shell, Nils nog nooit. Het is niet zover rijden, ruim 150 km. Als we vandaag doorrijden kunnen we morgenochtend met het laatste beetje goede weer omhoog lopen. Zo gezegd, zo gedaan.De rit naar het Westen is erg mooi; over de hoogvlakte, langs meren, riviertjes en watervallen. We nemen de tijd om van de uitzichten te genieten en kleine wandelingen tussendoor te maken.

Lysefjord

Helaas moeten we bij de veerboot naar de Lysefjord anderhalf uur wachten, maar de zon schijnt, het uitzicht op het fjord is mooi en het ijsje lekker. Er is een plek aan de overkant van het fjord waar we de Preikestolen kunnen zien liggen. De weg er naar toe is echt heel smal; wel met prachtige uitzichten. Als we Zwerver kunnen parkeren gaan we verder op de fiets. Imposante veelkleurige rotsen rijzen steil uit het water omhoog! We moeten door een tunneltje van 2,7 meter hoog; gelukkig dat we Zwerver hebben laten staan. Als het gaat regenen gaan we terug.

We rijden naar de parkeerplaats waar de wandeling begint. Daar mogen we niet blijven slapen, dus naar de camping vlakbij. We besluiten 's ochtends heel vroeg te vertrekken zodat we zeker op de parkeerplaats kunnen staan.

De Preikestolen

Om 6:30 staan we er voor ons ontbijt; om 7:30 zijn we onderweg, regenkleding mee. De hele vroege vogels komen al terug.Het is nog relatief rustig op het mooi aangelegde pad. Er lopen jaarlijks ruim 200.000 mensen hier naar boven. We genieten van de uitzichten bij het naar boven lopen. De Preikestolen zelf is overweldigend: een groot plat vlak deels uitstekend boven het fjord. Het regent niet, we hebben prima uitzicht op het water 640 meter onder ons. Na ongeveer een uurtje en een paar boterhammen lopen we weer terug dwars door een hele massa mensen die naar boven komen. De knietjes willen wat minder na de inspannende tocht omhoog, bij nu alle treden weer naar beneden gaan, maar we komen goed aan. Het weer knapt zelfs op, we komen heerlijk bij in de camping in de zon. Wat een weelde.

We hebben het gehaald!!
's Avonds komt de voorspelde regen en ook de volgende ochtend is het zwaar bewolkt. We doen een dagje Stavanger, hier vlakbij. De hele ochtend blijft het droog, voldoende voor een mooie stadswandeling. De witte huisjes in de straatjes rond de haven zien er leuk uit. Het reusachtige cruiseschip en een paar prachtige zeewaardige zeiljachten completeren het geheel.

's Middags rijden de verder langs de kust en vinden een mooi plaatsje aan het water. We drinken gezellig thee met onze Nederlandse buren terwijl de regen tegen de ruiten slaat; geen probleem wij zitten binnen. In de loop van de avond en vooral in de loop van de nacht gaat het vreselijk hard waaien. Zwerver schudt heen en weer, de regen klettert op het dak. Dat is niet makkelijk slapen. Pas tegen 2:30 wordt het rustiger en vallen we eindelijk in slaap.

Zandstrand ten zuiden van Stavanger

Hoera, bij het wakker worden is de lucht blauw! Lekker uitwaaien langs het strand doen we die ochtend op meerdere plekken, leuk. 's Middags ontdekken we dat Noorwegen ook oude spoorbanen heeft die veranderd zijn in fietsroutes. De Jaerbanen is niet zo lang maar wel heel mooi met imposante rotspartijen en mooie meren. Leuk om die te fietsen ook al is het heen en terug.

Fietsen door een tunnel van de Jaerbanen

Ons slaapplaatsje van die avond ligt ook midden tussen de rotsen. Je kunt er prachtig wandelen wat we de volgende ochtend doen met weer mooi weer!. We maken een foto van de route en klimmen dapper de berg op. De uitzichten zijn erg mooi. Minder mooi is dat het pad verdwijnt en we erg moeten zoeken. Gelukkig hebben we onze waterdichte schoenen aan want het is een moerassig gebeuren. We vinden het pad gelukkig terug en zitten later heerlijk op ons plekje aan de koffie.

De weg zoeken door het "moeras"
We vinden zowaar nog een oude spoorbaan, waar we langs kunnen fietsen. Deze gaat door een prachtig dal met een wild stromende rivier. Vroeger werd deze spoorbaan gebruikt om de stenen die in de mijnen werden uitgehakt naar beneden te transporteren. Deze lijn was maar 8 km lang en werd niet eens zo lang gebruikt. Nu een fiets- en wandelroute en rijden de Noren erover naar hun vakantiehuisjes.

Fietsen langs de wilde rivier over de oude spoorbaan

De kustweg tussen Egersund en Flekkefjord is prachtig: ronde rozige rotsen reizen steil omhoog, de smalle weg slingert zich er met haarstijlbochten door heen, langs fjorden en meren. Minder leuk is dat voor ons een camper van de weg is geraakt en al het verkeer blokkeert. Gelukkig is er een omweggetje, zodat we niet weer 4 uur hoeven te wachten.

Flekkefjord is een leuk havenstadje. Het heeft zelfs een Hollandse buurt. In de 17-de en 18-de eeuw bleven hier veel Nederlandse kooplieden (houthandel) overwinteren.

Prachtige kustweg

Nederlandse buurt in Flekkefjord

Het weer blijft hier mooi langs de kust. Vrijdag en zaterdag heerlijk gewandeld en gefietst bij de Lista en Lindesnes vuurtorens. Beiden zijn nu een museum. De laatste vuurtoren is gebouwd op uitdrukkelijke wens van de Nederlandse schepen die hier de Zuidkust van Noorwegen goed moesten ronden.

Morgen, zondag nemen we de veerboot vanaf Kristiansand. Maandag zijn we weer thuis, ook weer fijn!