woensdag 12 juli 2023

Bus zit vast in een haarspeldbocht - 4 uur vertraging.

Jugenstill ornamenten in een huis in Kristiansund

Op 7 juli rijden we het kleine stadje Kristiansund binnen.  De oude Mellem werf is leuk om te zien: Er zijn nog heel veel oude werktuigen, deels in gebruik door de eigenaren van oude boten die ze aan het opknappen zijn. Het kantoortje uit 1963 zou zo het kantoor van mijn vader kunnen zijn; de overall hangt er nog naast.

Kantoor van de oude werf
We slapen aan de kust met een prachtig uitzicht samen met 10 andere campers. Heerlijk om nog een wandeling langs de kust te maken na al dat rijden.

De ferry naar de Geiranger fjord. Deze zijn electrisch!

Volgens de weersverwachting zijn er nog een paar mooie dagen en dan wordt het weer erg on-stabiel; bijna iedere dag regen. Daar moeten we gebruik van maken: we rijden via de imposante bruggen van de Atlantische kustweg de bergen in naar het mooie Geiranger fjord.

We zijn er bijna maar dan ineens staat alles stil. Een bus zit vast midden in een haarspeldbocht. Er kan niemand meer langs naar boven of naar beneden. Het wordt 2 tot 4 uur wachten of omkeren! Wij hebben ons huis bij ons, zetten een krukje buiten en drinken een drankje in de zon, genietend van het prachtige uitzicht op deze steile bergweg.

4 uur lang dit uitzicht; het kon erger
Ha, een kraanwagen komt achteruit rijdend langs de wachtende file alle haarspeldbochten af. Eindelijk, 4 uur later, kunnen we doorrijden. Er is nog net een parkeerplekje voor Zwerver naast de afvalbak. De laatste veerboot is al weg, tijd genoeg om te genieten van dit prachtige fjord. Fjorden moet je van het water zien; met de veerboot varen we van Geiranger naar Hellesund, ruim een uur varen. Zwerver gaat mee, een duur grapje;  €175 afrekenen! De uitzichten vanaf de boot zijn schitterend; genieten.

Uitgang Geirangerfjord vanaf de veerboot

We rijden verder, maken een aantal mooie wandelingen en vinden een prachtig plekje voor de nacht aan het water, zonder muggen en beestjes. We zitten tot laat buiten, heerlijk.

Overnachten naast het fjord, prachtig!

Maandag genieten we nog na op ons mooie plekje. We trekken ons niets aan van de auto's die natuurlijk langs rijden. Met de eerste wolken rijden we richting Ålesund naar het openluchtmuseum. Met een regenjas aan lopen we langs en door oude boerderijen en huizen. De oude boten zijn ook mooi. Er ligt onder andere een enorm nagebouwd vikingschip, indrukwekkend!!

Huis van rond 1880, nu in het museum. Onder de mooie kamer.

's Avonds valt er regen met bakken uit de lucht. Wij zitten binnen, hebben er dus geen last van. Gelukkig is het de volgende ochtend droog. Op de fiets rijden we door het mooie stadje. Ålesund is helemaal afgebrand in 1904, Vrijwel alle houten huizen van het stadje gingen in vlammen op. Het is grotendeels in steen herbouwd in Jugendstil stijl. Veel mooie voorbeelden zijn nog te zien. Het is druk in de straatjes. 3 grote cruiseschepen liggen aangemeerd.

Het nagebouwde vikingschip in het museum van Alesund

Het blijft droog, nog tijd voor een strandwandeling en dan rijden we door naar Runde. Daar gaan we morgen vogels kijken, tenminste als het een beetje droog is. Nu regent het weer!
Alesund Haven

1. Anita Van de Leemput14 juli 2023 om 02:15

Hoi HaNi, wat een avonturen maken jullie mee! Ik weet nog toen ik in de Lofoten was dat we de veerboot misten omdat ze die dag van hoogseizoen naar laagseizoen hadden gewisseld. We hebben toen samen met wat andere pechvogels geslapen in het toiletgebouwtje. Een avontuur! Maar een bus die vastzit in een haarspeldbocht is ook een mooie. Niet verkeerd met zo'n uitzicht onderdaad! Geniet er nog van! Anita

2. Zo maakt iedereen weer veel mee!! Gelukkig hebben wij Zwerever altijd bij ons om in te slapen.