dinsdag 25 juni 2019

Modder vulkanen, Donau Delta en 3 dagen vrij!

Op woensdag 19 juni gaan we al vroeg op pad: onderweg is er veel te zien. De versterkte kerk van Harman is erg indrukwekkend. Al in de 12e eeuw werd de kerk van dit dorpje versterkt met een muur. In de daarop volgende eeuwen is de muur steeds verder verhoogd tot ruim 10 m hoog en 4 m dik.
De versterkte kerk van Harman
De hele muur is nog intact, we kunnen boven onder het dak helemaal rondlopen. Alle schietgaten zitten er nog! Ook de kerk is mooi met deels nog fresco’s uit de 14-de eeuw.
Door de gangen bovenin de muur
Zo’n 20 km verder in het plaatsje Prejmer staat ook zo’n indrukwekkende verdedigings-muur rond de kerk. Hier zijn voorraadkamers in gebouwd en er zijn kamers voor de families in het dorp om een beleg te overleven. Wat zijn hier veel oorlogen en veldslagen geweest om al deze versterkingen nodig te hebben! Deze versterkte kerken, er zijn er nog meer, zijn gebouwd door de Teutoonse ridder-orde, oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland. Hier wordt dan ook nog veel Duits gesproken, ook de opschriften in de kerk zijn Duits.
Ijsje aan de rivier
We genieten van de lunch bij de Donau en eten lekker een ijsje bij de rivier.  Onze volgende camping ligt in een prachtig heuvellandschap met overal gras en bloemen en geen bebouwing. Ineens is de temperatuur opgelopen, het is heet overdag! Voor het eerst ga ik niet meer met een warme kruik naar bed(!).
Moddervulkaan in het groene landschap
De modder-vulkanen zijn vlak bij, met de hele groep lopen we er in een korte wandeling naar toe. Het is mooi om te zien hoe de vulkanische modder totaal onbegroeid is in het verder zo groene landschap. Nils en ik maken de wandeling een stuk groter, mooi.
Die middag vieren we alle verjaardagen van de 44 leden van onze groep in één keer. Leuk en efficiënt!
De vreselijke stortbui met prachtige zwarte luchten, maakt het erg moeilijk het kampvuur aan te steken, toch lukt het. Gezellig!
Nils rijdt de Zwerver over het smalle bruggetje naar de pont naar de vaste wal
Op vrijdag 21 juni rijden we door uitgestrekte graanvelden, velden met zonnebloemen en mais naar de Donau Delta. Een aftandse veerpont naar de overkant van de brede rivier, een leuke ervaring. De camping heeft schaduw en zelfs een zwembad. Helaas is het eten er maar zeer matig.
Met kleine bootjes langs prachtige waterlelie velden.
Onder: Witte pelikanen in het ochtend licht

De volgende ochtend staan we al om zeven uur paraat voor een boottocht in de Donau Delta. We zitten in kleine speed-bootjes met prachtig uitzicht op het water, de kikkers, waterlelies en vogels. De witte pelikanen vliegen majestueus over het water. Een hele mooie tocht.
Nog dezelfde dag vertrekt de groep naar een camping aan de kust. Wij overleggen met de leiding of we een paar dagen zelf kunnen rond reizen. Twee dagen op een strand camping staan zonder weg te kunnen is niet mijn ideaal. Gelukkig is het geen probleem.
We stippelen zelf een route uit en vinden met de app “Park4night” een aantal prachtige plaatsen om te slapen. De eerste nacht staan de op een heuvel met een prachtig uitzicht op rietvelden en een meer. In de loop van de middag neemt het gezoem onder ons toe, wat is dat toch! Geen kikkers en ook geen vogels.
Prachtig uitzicht  maar wel veel muggen
Tegen de avond hebben we het antwoord: Muggen. We vluchten naar binnen en doen overal de horren voor. Toch komen ze binnen: we moeten op muggenjacht voor we kunnen slapen. Omdat we toch licht nodig hebben in de camper zien de horren de volgende dag helemaal zwart van de muggen aan de buitenkant!
Vergezeld van Franse lifters, rijden we naar de ruines van Histria. Al in de vierde eeuw voor Christus was hier een Griekse stad die later Romeins werd. Er is veel verbeeldingskracht nodig om iets van de ruïnes te maken. Bovendien is het heet!
Constanta is een aardige stad waar we die middag doorheen fietsen. De moskee is interessant: gesticht en betaald door de Romeense koning rond 1850 voor zijn Turkse onderdanen. Veel gebouwen in de stad kunnen wel een opknapbeurt gebruiken.
Het overnachting plaatsje aan de Zwarte Zee kust is fantastisch met prachtig uitzicht, het geluid van de branding, een fris windje en géén muggen. Heerlijk.
Overnachten met het geluid van de branding, heerlijk!
We hebben wel een probleem, het oplaadsnoer van mijn mobiele telefoon is kapot. Voor deze telefoon hebben we een extra simkaart gekocht zodat we altijd internet kunnen hebben. Maar als je de telefoon niet kunt opladen heb je er niet veel aan. Het eerste dat we maandag ochtend doen is een nieuw oplaad kabeltje kopen. Dat lukt gelukkig. Later blijkt dat dit kabeltje alleen oplaadt. Foto’s downloaden lukt niet. Een nieuwe kabeltje later gekocht in Belgrado brengt uitkomst.
 We rijden met een grote zuidelijke lus naar Belgrado; weer langs uitgestrekte graan, zonnebloemen en mais-velden, afgewisseld met wat wijn en fruit-bomen. Deze mega-akkers zijn vast een overblijfsel van de communistische tijd. Het graan wordt met combines geoogst, soms zien we er wel 3 tegelijk bezig.

Mega Monument
Ons lunch plaatsje, via de app, is bij een monument voor de “de geboorte van het Roemeense volk”. Een mega-toren gebouwd op de fundamenten van een oude Romeinse gedenkplaats. Vlakbij is ook nog een oude grote Romeinse stad met een duidelijk zichtbare buitenmuur en een mooie basilica. Leuk zo’n onverwachte ontdekking en niemand te zien; de parkeerplaats en het toegangshokje zijn helemaal overwoekerd.
Een mooie overnachting plek, maar het is nog een beetje vroeg dus rijden we door. De plek die we op het oog hebben is vlakbij de Donau met …. -je begrijpt het al- muggen. We rijden dus door. Nu staan we aan de rand van de stad bij een speelplaats met huizen. Niet ideaal maar het was al wat later. Wel leuk om met de lokale mensen een praatje te maken. Bijna alle jonge mensen spreken redelijk Engels.
Morgen gaan we zelf Boekarest in en ‘s middags naar de camping om weer aan te sluiten bij onze NKC reisgenoten.