dinsdag 18 juni 2019

Eerste reis-indrukken - Zarnesti

Na zo’n 2 weken en in dit land, vele kilometers, dorpjes en stadjes, lezen en praten in dit stukje eerste indrukken van Roemenië en onze manier van reizen.
Ieder klein stukje grasland wordt gebruikt voor hooi.
De palen om het gras te drogen blijven gewoon staan
Is Roemenië een arm land? Zoals onze gids zegt: “Het hangt er van af hoe je het bekijkt”. De huizen zijn redelijk, maar niet overal, iedereen lijkt een eigen groente tuintje te hebben en er zijn voldoende tweedehands winkels voor kleding, lijkt het. Met name in de bergen in het noorden zijn veel kleine boeren bedrijfjes waar alles nog “met de hand” gaat. Het gras wordt soms met de zeis, soms met een kleine hand-motormaaier gemaaid, met de hand gekeerd en op oppertjes of houten stellages te drogen gehangen. In Transsylvanië, het centrale deel van Roemenië, zijn de velden groter. Daar worden ook pakjes hooi geperst en de grotere rollen hooi gemaakt zoals in West-Europa.
Hooiland en groentetuin
In het dal zien we weinig koeien. Met de verrekijker zien we die wel op de hogere bergweiden. Schuren of melkmachines zijn daar niet veel te zien: wordt er nog voornamelijk met de hand gemolken zoals we zien op een filmpje in een voorlichtingscentrum van een nationaal park?.

Paard en wagen zijn een heel normaal straatbeeld, aan het eind van de middag wordt het gras/hooi met paard en wagen naar huis gebracht samen met de soms vele (4-6) mannen die op het land hebben gewerkt.
Paard en wagen horen bij het straatbeeld

Arbeid is hier goedkoop, volgens onze gids is het maandloon zo’n € 600 per maand. Prijzen in de winkels zijn niet veel lager als bij ons, prijzen van diensten zijn wel lager. Volgens de boekjes is er corruptie, maar stijgt Roemenië wel op de index; aan de straathandel te zien wordt niet over alles belasting betaald.
Iedereen lijkt hier zijn eigen sterke drank te brouwen. Die krijg je vaak  voor bij het eten geserveerd. De smaak varieert. In Cozanesti is het een soort bessen-likeur, erg lekker. Daar nemen we twee halve liter flesjes van mee. Erg goedkoop zo zonder accijns.
En hoe bevalt zo’n reis met 24 campers? Wat mij betreft ben ik niet altijd even blij. Deze eerste helft van deze reis hebben we meerdere malen een aantal dagen op een en dezelfde camping gestaan, vaak hutje aan mutje, soms helemaal ingebouwd.
Ingebouwd
De reisleiding is zo blij dat iedereen staat dat het niet de bedoeling is dat je zelf met je camper op stap gaat, als je al weg zou kunnen.
Campings hebben de eigenschap dat ze niet midden in de stad liggen, dus is het niet gemakkelijk zelf iets te ondernemen. Dat vind ik wel jammer.
Kloof onderweg
De vele excursies die worden georganiseerd zijn interessant, maar natuurlijk gericht op het gemiddelde groepslid. En niet iedereen kan even gemakkelijk lopen. In het tweede deel van deze reis zullen we minder lang op dezelfde camping staan, dus dat wordt vast beter.
Het eten is hier vooral veel vlees en aardappelen, groenten worden relatief weinig geserveerd. De laatste 2 dagen hebben we dan ook niet met de groep meegegeten, maar lekker zelf een roerbak gemaakt van de groenten gekocht bij de Lidl, die hier relatief dicht in de buurt is, 15 minuten lopen, 5 minuten fietsen.
Ondertussen staan we alweer drie dagen op de camping bij Zarnesti. De tocht hier naar toe was mooi! Via het mooie middeleeuwse stadje Sighisoara, en de imposante verdedigings-burcht bij Rupea via een weg met gaten en kuilen naar de camping waar de BBQ klaar staat.
Sighisoara, middeleeuws stadje, net als in Duitsland
De volgende dag rijden we al om 8 uur naar de barokke zomerresidentie van de koningen van Roemenië. Prachtig houten beeldhouwwerk, Italiaans marmer en oogverblindend verguldsel strijden om je aandacht in het overdadig versierde kasteel. Onze reisleiding geeft goede uitleg over het koningshuis, interessant.  Het is eerste Pinksterdag hier in Roemenië, orthodoxe Kerk, dus is het heel erg druk!
De wijnproeverij is interessant en leuk om te zien. Natuurlijk kopen we een flesje.
Maandag staat een wandeling op het programma met een picknick. Helaas gaan we maar een klein eindje het nationale park in en valt de wandeling tegen. Hier zou ik wel met mijn eigen camper willen rijden!
De bus is deze dag en de volgende bijzonder: een stadsbus uit Denemarken, de chauffeur start de bus door een zijluik te openen en twee draadjes tegen elkaar te houden. Na een onverhoedse beweging van onze reisleider valt het dakluik er bijna uit.
Picknick
Vandaag bewonderen we de indrukwekkende vestiging van Rasnov. Deze hoge steenklomp was al in de eerste eeuw na Christus een verdedigingswerk. In de late middeleeuwen waren er ruim 50 huizen en kon het beneden liggende dorp bij een aanval in deze vesting een veilig heenkomen zoeken. Natuurlijk is deze vesting door de Turken veroverd.
De kroon en scepter van het Roemeense koningshuis
Het vesting-kasteel te Bran is prachtig ingericht voor de Roemeense koningin Maria in het begin van de vorige eeuw. Er wordt veel interessante informatie gegeven. Zelfs de lift naar beneden die de koningin liet bouwen in 1937 is er nog!
Morgen rijden we weer een stukje verder, leuk!