vrijdag 14 juni 2019

Prachtige natuur en oude kerken

Het valt best mee, dat hutje mutje staan in Cozanesti. Soms denk ik wel "Hanneke, stel je niet zo aan".
De eerste dag regent het, het tripje met de kabelbaan wordt uitgesteld. Het weer knapt op, we wandelen naar een modern klooster, indrukwekkend.
Vooral omdat er ook relatief veel mensen langs komen in de korte tijd dat wij er zijn.
Modern klooster
De uitleg duurt mij een beetje lang, zeker als die nog wordt gevolgd door een vertaling. Later lees ik op Wikipedia dat Roemenen wel vaker breedsprakig zijn.
Het is leuk om te zien hoe Roemenen omgaan met de brede rivier. Mensen leggen hun eigen voetbrug aan! s’Avonds eten we alweer zo lekker in het restaurant bij de camping.
Een zelf aangelegde voetbrug over de rivier, beetje eng!
De volgende dag doen we een lange bus-excursie. Het is interessant om zoveel van het land te zien. Veel bergen en bossen, redelijke wegen, de huizen zien er goed uit, er wordt veel gebouwd. De mensen zien er redelijk gekleed uit. Overal bloeien bloemen, in de weiden, langs de kant van de weg, in de voortuinen schitteren de rozen.

We bezoeken een 2-tal oude kloosters uit de 16-de eeuw die van binnen en buiten helemaal met fresco's zjjn beschilderd. Indrukwekkend. Jammer dat er voor het 2-de klooster wat weinig tijd was. Wel is er ruim tijd voor een uitstekende lunch met wijn, heerlijk. I.v.m. de lijn wordt ik er goed in een deel te laten staan, ook al is het nog zo lekker.
De hele muur van de kerk is beschilderd, uit de 16-de eeuw.
Op de terugweg gaan we langs een museum met gedecoreerde eieren, een oud ambacht hier. De demonstratie is interessant.
Op maandag nemen we alsnog de kabelbaan naar de alpenweiden. Helaas gaat het fout met het instappen van Nils, hij valt; iedereen schrikt want zijn hoofd bloedt behoorlijk. Gelukkig is er verband en ziet het er niet erger uit dan vorig jaar toen hij met de fiets was gevallen. Even later zweven we alsnog omhoog.  Ik hoop dat we er kunnen wandelen, maar de meeste tjjd gaat naar een uitgebreide lunch.
Dinsdag rijden we verder. We volgen de rivier de Bistrita voor 60 kilmeter, helemaal langs het 35 kilometer lange Bicas en stuwmeer. Daar vinden we een leuk lunch plekje met uitzicht op de hoge dam.
Lunch onder de hoge muur van de stuwdam
Bicas kloof
De weg gaat dor de imposante Bicas kloof. We parkeren Zwerver (met moeite!) en verbazen ons over de steile rotswanden.
We zijn net op tijd op de prachtige camping Vasskert in Sovata voor mijn Skype gesprek met Libanon. Gelukkig is de telefoonontvangst goed genoeg.

Sovata is een kuuroord. Het ligt op een gigantisch zoutblok. In een aantal meertjes kan in het geneeskrachtige water worden gezwommen. Nils en ik vragen wandel-informatie bij de plaatselijke VVV. Ja wandelen rond de meertjes kan wel, maar in het bos zijn beren en is het dus niet veilig om te wandelen. . .
Dus wandelen we daar en door het dorp. Het uitzicht vanaf de uitkijktoren is mooi. We maken een safari tocht in oude leger trucks, grappig, en eten heerlijk forel. Het regent hier iedere middag (tot nu toe), dus de bezichtiging van de forellenkwekerij valt letterlijk in het water. De regenis geen enkel probleem want overdag schijnt de zon volop, dus een beetje afkoeling is helemaal goed! Gisteravond hebben we heel gezellig tot 10 uur buiten ztten kletsen.

Op safari met leger trucks
Vandaag heb ik een prachtige fietstocht gemaakt en Nils heeft wel 6 uur gewandeld als training voor de 4-daagse. Het gaat goed met zijn achillespees! De tafel voor vanavond ia al mooi gedekt. Er komt muziek en goulash!