zaterdag 29 juli 2023

Toch naar de Preikestolen!

150 km over de hoogvlakte naar de Preikestolen
Zondagochtend 23 juli kijken we eens goed naar de weersverwachting in het zuiden van Noorwegen. Er wordt overal regen voorspeld met op sommige plaatsen soms een zonnetje. In Stavanger is het vandaag en morgen redelijk weer bijna geen regen. We wilden deze reis graag naar de Preikestolen. Ik was er 20 jaar geleden met mijn collega's van Shell, Nils nog nooit. Het is niet zover rijden, ruim 150 km. Als we vandaag doorrijden kunnen we morgenochtend met het laatste beetje goede weer omhoog lopen. Zo gezegd, zo gedaan.De rit naar het Westen is erg mooi; over de hoogvlakte, langs meren, riviertjes en watervallen. We nemen de tijd om van de uitzichten te genieten en kleine wandelingen tussendoor te maken.

Lysefjord

Helaas moeten we bij de veerboot naar de Lysefjord anderhalf uur wachten, maar de zon schijnt, het uitzicht op het fjord is mooi en het ijsje lekker. Er is een plek aan de overkant van het fjord waar we de Preikestolen kunnen zien liggen. De weg er naar toe is echt heel smal; wel met prachtige uitzichten. Als we Zwerver kunnen parkeren gaan we verder op de fiets. Imposante veelkleurige rotsen rijzen steil uit het water omhoog! We moeten door een tunneltje van 2,7 meter hoog; gelukkig dat we Zwerver hebben laten staan. Als het gaat regenen gaan we terug.

We rijden naar de parkeerplaats waar de wandeling begint. Daar mogen we niet blijven slapen, dus naar de camping vlakbij. We besluiten 's ochtends heel vroeg te vertrekken zodat we zeker op de parkeerplaats kunnen staan.

De Preikestolen

Om 6:30 staan we er voor ons ontbijt; om 7:30 zijn we onderweg, regenkleding mee. De hele vroege vogels komen al terug.Het is nog relatief rustig op het mooi aangelegde pad. Er lopen jaarlijks ruim 200.000 mensen hier naar boven. We genieten van de uitzichten bij het naar boven lopen. De Preikestolen zelf is overweldigend: een groot plat vlak deels uitstekend boven het fjord. Het regent niet, we hebben prima uitzicht op het water 640 meter onder ons. Na ongeveer een uurtje en een paar boterhammen lopen we weer terug dwars door een hele massa mensen die naar boven komen. De knietjes willen wat minder na de inspannende tocht omhoog, bij nu alle treden weer naar beneden gaan, maar we komen goed aan. Het weer knapt zelfs op, we komen heerlijk bij in de camping in de zon. Wat een weelde.

We hebben het gehaald!!
's Avonds komt de voorspelde regen en ook de volgende ochtend is het zwaar bewolkt. We doen een dagje Stavanger, hier vlakbij. De hele ochtend blijft het droog, voldoende voor een mooie stadswandeling. De witte huisjes in de straatjes rond de haven zien er leuk uit. Het reusachtige cruiseschip en een paar prachtige zeewaardige zeiljachten completeren het geheel.

's Middags rijden de verder langs de kust en vinden een mooi plaatsje aan het water. We drinken gezellig thee met onze Nederlandse buren terwijl de regen tegen de ruiten slaat; geen probleem wij zitten binnen. In de loop van de avond en vooral in de loop van de nacht gaat het vreselijk hard waaien. Zwerver schudt heen en weer, de regen klettert op het dak. Dat is niet makkelijk slapen. Pas tegen 2:30 wordt het rustiger en vallen we eindelijk in slaap.

Zandstrand ten zuiden van Stavanger

Hoera, bij het wakker worden is de lucht blauw! Lekker uitwaaien langs het strand doen we die ochtend op meerdere plekken, leuk. 's Middags ontdekken we dat Noorwegen ook oude spoorbanen heeft die veranderd zijn in fietsroutes. De Jaerbanen is niet zo lang maar wel heel mooi met imposante rotspartijen en mooie meren. Leuk om die te fietsen ook al is het heen en terug.

Fietsen door een tunnel van de Jaerbanen

Ons slaapplaatsje van die avond ligt ook midden tussen de rotsen. Je kunt er prachtig wandelen wat we de volgende ochtend doen met weer mooi weer!. We maken een foto van de route en klimmen dapper de berg op. De uitzichten zijn erg mooi. Minder mooi is dat het pad verdwijnt en we erg moeten zoeken. Gelukkig hebben we onze waterdichte schoenen aan want het is een moerassig gebeuren. We vinden het pad gelukkig terug en zitten later heerlijk op ons plekje aan de koffie.

De weg zoeken door het "moeras"
We vinden zowaar nog een oude spoorbaan, waar we langs kunnen fietsen. Deze gaat door een prachtig dal met een wild stromende rivier. Vroeger werd deze spoorbaan gebruikt om de stenen die in de mijnen werden uitgehakt naar beneden te transporteren. Deze lijn was maar 8 km lang en werd niet eens zo lang gebruikt. Nu een fiets- en wandelroute en rijden de Noren erover naar hun vakantiehuisjes.

Fietsen langs de wilde rivier over de oude spoorbaan

De kustweg tussen Egersund en Flekkefjord is prachtig: ronde rozige rotsen reizen steil omhoog, de smalle weg slingert zich er met haarstijlbochten door heen, langs fjorden en meren. Minder leuk is dat voor ons een camper van de weg is geraakt en al het verkeer blokkeert. Gelukkig is er een omweggetje, zodat we niet weer 4 uur hoeven te wachten.

Flekkefjord is een leuk havenstadje. Het heeft zelfs een Hollandse buurt. In de 17-de en 18-de eeuw bleven hier veel Nederlandse kooplieden (houthandel) overwinteren.

Prachtige kustweg

Nederlandse buurt in Flekkefjord

Het weer blijft hier mooi langs de kust. Vrijdag en zaterdag heerlijk gewandeld en gefietst bij de Lista en Lindesnes vuurtorens. Beiden zijn nu een museum. De laatste vuurtoren is gebouwd op uitdrukkelijke wens van de Nederlandse schepen die hier de Zuidkust van Noorwegen goed moesten ronden.

Morgen, zondag nemen we de veerboot vanaf Kristiansand. Maandag zijn we weer thuis, ook weer fijn!

zaterdag 22 juli 2023

Het weer valt niet mee!

Houtsnijwerk op een oude Noorse kast uit Gudbrandsdalen

Zondag 16 juni rijden we verder langs de mooie fjorden en riviertjes. Het weer is nog steeds matig, museum weer. In het openluchtmuseum van Sogndal staat naast de oude boerderijen ook een prachtig schoolgebouw uit 1875 met een compleet ingerichte klas. Ook foto's van de leerlingen begin 20e eeuw: jongens en meisjes. De verzameling houten kasten is interessant om te zien.

We rijden door naar het staafkerkje van Kaupanger. Indrukwekkend dat een deel van dit houten gebouw nog stamt uit 1100! De inrichting is natuurlijk in de loop van de eeuwen sterk veranderd, vooral na de reformatie.

Zwerver staat aan de rand van de Nearanger fjord

We vinden een prachtig overnachtings-plaatsje rechtstreeks naast het water van de Fjord. Als we om 4 uur komen is het redelijk leeg, maar tegen 8 uur 's avonds is het hartstikke vol. Iedereen vind dit soort plaatsjes natuurlijk heel geslaagd. ‘s Middags weerhield een regenbui me van een fietstocht langs het fjord, de volgende ochtend is het droog, ik geniet van de uitzichten.

We nemen niet de 25 km tunnel (!) maar rijden over de bergpas via de oude smalle, steile weg. De watervallen zijn spectaculair, dat krijg je met al die regen; de uitzichten vallen wat tegen, ook dat hoort erbij. Toch weer een mooie dag.

Een van de vele spectaculaire watervallen

Het blijft maar regenen, langzamerhand word ik er een beetje moedeloos van. Als we naar de langere termijn weersverwachting kijken, zien we dat het met name in het zuidwesten van Noorwegen de komende dagen veel blijft regenen. In het oosten is het wat droger. Dus rijden we over een prachtige bergpas naar het oosten richting de Hardangervida. Daar willen we gaan wandelen, dat heb ik 50 jaar geleden ook gedaan, samen met mijn vriendin Corneel, de zus van Nils. De VVV heeft een niet te moeilijke route in de aanbieding, vlakbij een berghut waar je met de camper kunt komen. Dat doen we. We gaan er zelfs 's avonds eten, omdat ik dat in mijn studenten tijd het toppunt van weelde vond! Ook nu is het lekker en gezellig. We praten leuk met andere vakantiegangers.

Hardangervida

De volgende dag is het somber en koud. We laten ons niet uit het veld slaan, pakken de regenjassen in en gaan op stap. Een mooie wandeling over deze grootste hoogvlakte van Noorwegen met veel kleine heidevelden en vooral heel veel riviertjes, meertjes en moeras-planten. Gelukkig hebben we onze bergschoenen goed ingevet; de regen komt toch wat later dus we blijven droog. Heerlijk gewandeld.

Na een rustige overnachting aan een klein meertje staan we donderdag al vroeg bij het dierenpark Langedrag. Hier kun je Noorse inheemse dieren bekijken. De voertijden moet je niet missen, wordt verteld.  Het is erg geinig. Het varken loopt tussen alle toeschouwers door. We mogen de rendieren allemaal een hapje rendiermos geven en de eland loopt aan de teugel rond om een stukje wortel van onze hand te eten. Leuk georganiseerd en we zien de dieren in beweging en van heel dichtbij.

Lynx boven en de rendieren onder

's Middags is het de beurt aan de wolven en lynxen. Die worden natuurlijk van afstand gevoerd; de actie is leuk om te zien. Bij de poolvossen kunnen we het verblijf weer in, we geven ze een stukje droogvoer. De Poolhonden trekken bij gebrek aan sneeuw een karretje, goeie actie!

De eland neemt voorzichtig een stukje wortel

De wolven wachten gespannen op het volgende stuk vlees

De sledehonden voor de kar

Het weer blijft wisselvallig, het mijn-museum biedt uitkomst. De kennis om zilver te winnen rond Kongsberg kwam uit Duitsland; arbeiders en deskundige hielpen in de 18-de eeuw met het ontwikkelen van de mijnen. Goed voor de schatkist, een hard leven voor de mijnwerkers!

Staafkerkje van Heddal

We hebben al meerdere staafkerkjes gezien maar het kerkje van Heddal is het grootste in Noorwegen en erg indrukwekkend. Het houtsnijwerk rond de deuren om naar binnen te komen is prachtig. Het diende vooral om duivels, monsters en andere slechte geesten buiten de kerk te houden.

Nils bovenop de steile rotswand
Vrijdagavond is bijzonder: We staan met twee andere campers naast een klein meertje met een vuurplaats. Er ligt hout, het Noorse stel zegt dat dit gebruikt mag worden. De jongens van de andere Nederlandse camper vinden een vuurtje stoken fantastisch, zeker met marshmallows. Heel gezellig zitten we met zijn allen rond het vuur. Vandaag zaterdag 22 juli is het de dag van de kleine onverharde weggetjes. Allereerst rijden we een 14 km langs een super smal weggetje naar een prachtig uitzichtpunt. Gelukkig schijnt de zon net even als we daar zijn. Vroeger kwam de koning hier en andere  hoogwaardigheidsbekleders. In deze tijd loopt de grote weg aan de andere kant van de kloof en komen er maar weinig bezoekers. Gelukkig niet veel campers!

Nog een onverhard weggetje hoog de berg op naar onze camperplaats voor vanavond. Met uitzicht op een steile rotswand en een leuk dorpje. Ook uitzicht op wolken maar nu zowaar een beetje blauwe lucht. Misschien gaan we straks nog wandelen.

zaterdag 15 juli 2023

Tussen de regen door. . . .

Jan van Genten broeden op steile richels op het eiland Runde

"Nils, de zon schijnt!" Ik doe de raam-schermen van de camper open, zowaar een groot stuk blauwe lucht! Snel vertrekken om de vogels op het eiland Runde te kunnen zien, zolang het nog droog is. We zijn zo vroeg dat het informatiepunt nog dicht is. Dan maar geen kaart en op de bonnefooi. We moeten steil omhooog; geen probleem, het is droog en helder. Na een uurtje klimmen zien we de eerste vogelnesten tegen de steile rotswanden onder ons.  Papegaaiduikers, goed te zien met de verrekijker. Een stukje verder zitten ze dichterbij zodat we zelfs met de telefoon (10x zoom) goede foto's kunnen maken.

Papagaaiduikers op Runde

Overal om ons heen zien we buien, op het land en in de zee maar bij ons blijft het droog. We lopen het hele rondje bovenop het eiland, genietend van de mooie uitzichten en van de kolonie broedende Jan van Genten op smalle rotsrichels. Schitterend om ze boven het blauwe water te zien zweven. Bovenop de rots komen zelfs de zeearenden voorbij zweven. Een schitterende dag!

De zeearend vliegt zomaar tussen alle andere vogels

Genieten op Runde

We parkeren Zwerver naast een aantal andere campers aan de rand van het fjord. Nu even helemaal niets meer. Volgens de weersvoorspellingen zou het weer vrijdag en zaterdag iets beter weer worden, op naar de hoogste bergen van Noorwegen: Jotunheimen.

Weer begint de dag zonnig! Na lang aarzelen nemen we de oude, kleine weg naar Lom,  langs een wilde rivier, sneeuw-bedekte bergen en schitterende uitzichten. Het wordt echt billen knijpen als de tweede helft onverhard blijkt te zijn. Nils rijdt heel voorzichtig over alle smalle dijkjes en laat brede auto's goed passeren. Spannend en heel mooi!'

Heel veel water langs de oude weg

‘s Avonds regent het natuurlijk weer en is het koud zo hoog in de bergen. Vrijdagochtend begint alweer mooi. In Lom bewonderen we het staafkerkje uit 1054 en scoren een kaart van Jotunheimen bij de plaatselijke VVV.

We rijden meteen door, we willen nog wandelen nu de bergen nog niet helemaal in de wolken zitten. We maken een prachtige wandeling langs sneeuwvelden en gletsjermeren. Het pad is lastig, heel veel stapstenen.

Wandelen en fietsen (!) vanuit de Leirvassbu hut

Omdat we Zwerver niet bij de hut mochten parkeren, zijn we het laatste stukje van de weg op de fiets gekomen. Het andere pad wat hier begint, ziet er fietsbaar uit! Dat moeten we proberen. Het gaat boven verwachting goed! Ruim een half uur fietsen we langs gletsjers, meertjes en steenhopen, zelfs over een sneeuwveld(je). Zo zie je nog eens wat. Verder gaan is niet verstandig, als we nu een lekke band krijgen is het een eind terug lopen. De zon blijft de hele middag en avond schijnen, ook op de gletsjer waar we vlak naast overnachten, prachtig!

Slapen naast de gletsjer

Vandaag, zaterdag, rijden we verder door Jotunheimen. Overal zijn parkeerplaatsen met de schitterendste uitzichten op de vele gletsjers. Donkere wolken pakken zich samen, de wind is ijskoud. Nu heeft de voorspelde regen ons wel gevonden. Vandaag eindelijk de rustig-aan-middag die we onszelf al tijden hebben beloofd. Met een uitzicht op een fjord en een waterval, dat dan weer wel.

Gletsjer vanaf uitzichtpunt bij de weg, onder detail

woensdag 12 juli 2023

Bus zit vast in een haarspeldbocht - 4 uur vertraging.

Jugenstill ornamenten in een huis in Kristiansund

Op 7 juli rijden we het kleine stadje Kristiansund binnen.  De oude Mellem werf is leuk om te zien: Er zijn nog heel veel oude werktuigen, deels in gebruik door de eigenaren van oude boten die ze aan het opknappen zijn. Het kantoortje uit 1963 zou zo het kantoor van mijn vader kunnen zijn; de overall hangt er nog naast.

Kantoor van de oude werf
We slapen aan de kust met een prachtig uitzicht samen met 10 andere campers. Heerlijk om nog een wandeling langs de kust te maken na al dat rijden.

De ferry naar de Geiranger fjord. Deze zijn electrisch!

Volgens de weersverwachting zijn er nog een paar mooie dagen en dan wordt het weer erg on-stabiel; bijna iedere dag regen. Daar moeten we gebruik van maken: we rijden via de imposante bruggen van de Atlantische kustweg de bergen in naar het mooie Geiranger fjord.

We zijn er bijna maar dan ineens staat alles stil. Een bus zit vast midden in een haarspeldbocht. Er kan niemand meer langs naar boven of naar beneden. Het wordt 2 tot 4 uur wachten of omkeren! Wij hebben ons huis bij ons, zetten een krukje buiten en drinken een drankje in de zon, genietend van het prachtige uitzicht op deze steile bergweg.

4 uur lang dit uitzicht; het kon erger
Ha, een kraanwagen komt achteruit rijdend langs de wachtende file alle haarspeldbochten af. Eindelijk, 4 uur later, kunnen we doorrijden. Er is nog net een parkeerplekje voor Zwerver naast de afvalbak. De laatste veerboot is al weg, tijd genoeg om te genieten van dit prachtige fjord. Fjorden moet je van het water zien; met de veerboot varen we van Geiranger naar Hellesund, ruim een uur varen. Zwerver gaat mee, een duur grapje;  €175 afrekenen! De uitzichten vanaf de boot zijn schitterend; genieten.

Uitgang Geirangerfjord vanaf de veerboot

We rijden verder, maken een aantal mooie wandelingen en vinden een prachtig plekje voor de nacht aan het water, zonder muggen en beestjes. We zitten tot laat buiten, heerlijk.

Overnachten naast het fjord, prachtig!

Maandag genieten we nog na op ons mooie plekje. We trekken ons niets aan van de auto's die natuurlijk langs rijden. Met de eerste wolken rijden we richting Ålesund naar het openluchtmuseum. Met een regenjas aan lopen we langs en door oude boerderijen en huizen. De oude boten zijn ook mooi. Er ligt onder andere een enorm nagebouwd vikingschip, indrukwekkend!!

Huis van rond 1880, nu in het museum. Onder de mooie kamer.

's Avonds valt er regen met bakken uit de lucht. Wij zitten binnen, hebben er dus geen last van. Gelukkig is het de volgende ochtend droog. Op de fiets rijden we door het mooie stadje. Ålesund is helemaal afgebrand in 1904, Vrijwel alle houten huizen van het stadje gingen in vlammen op. Het is grotendeels in steen herbouwd in Jugendstil stijl. Veel mooie voorbeelden zijn nog te zien. Het is druk in de straatjes. 3 grote cruiseschepen liggen aangemeerd.

Het nagebouwde vikingschip in het museum van Alesund

Het blijft droog, nog tijd voor een strandwandeling en dan rijden we door naar Runde. Daar gaan we morgen vogels kijken, tenminste als het een beetje droog is. Nu regent het weer!
Alesund Haven

donderdag 6 juli 2023

Vanuit Narvik terug naar het Zuiden, dat is een eind!

Langs de Noordelijke eilanden van de Lofoten

In de Lofoten rijden we langzaam verder naar het noordwesten.  In het dorpje Lauvik kijken we uit op de Atlantische Oceaan, eigenlijk de Noorse Zee. Een straffe koude wind waait om de vuurtoren en op de dijk die het land en een kleine camperplaats beschermt. De noordwestelijke Lofoten ontvouwen zich hier als een waaier van bergen in de zee. Alle bloemen bloeien uitbundig, zij trekken zich niets aan van de koude, straffe wind. Nu wil ik toch wel eens weten wat dat leuke, lekker ruikende bloemetje is wat hier overal bloeit. De app Obsidentify heeft het antwoord: de gewone rol-klaver!

Nils determineert de "gewone rol-klaver"

Verder gaat het, langs hoge hellingen, over dijkjes die de fjorden met elkaar verbinden, met veerponten die weer een ander zicht geven vanuit het water. Het blijft maar mooi en indrukwekkend.

Over de dijkjes, vanaf de boot, overal is het mooi!!

Op maandag 3 juli vinden we het genoeg, we laten de laatste bochten voor wat ze zijn en zetten koers naar Narvik. Onderweg passeren we een klein Sami Museum, een oude boerderij die hier ruim 100 jaar geleden is gesticht toen er een ziekte bij de rendieren was. Deze sami  (of Lappen) hadden 5 koeien, een paard en visten bij de Lofoten. De oude gebouwen zijn bewaard gebleven en hersteld. E staat ook een Lavva, een Sami tent. Kleinkinderen van de ex-eigenaren geven uitleg. Heel interessant. Ze vertellen dat de familie nu nog steeds rendieren houdt in het Noorden.

Sami tent, Lavvu, oude schuur en de heilige steen

De koeienstal in het museum

Huiskamer met traditionele Sami kledij

De zon schijnt stralend in Narvik, we eten heerlijk op een terrasje samen met vele andere Noren. Niet goedkoop, maar dat weet je in Noorwegen.

De Noordkaap is ons te ver weg, teveel kilometers. Dus vanaf nu gaan we terug naar het zuiden. Het is even schrikken naar Trondheim nog 860 km. Die leggen we af in drie dagen. In het Noorden zijn de bergen nog grillig met veel sneeuw, verder naar het zuiden wordt het wat vlakker en oogt het landschap vriendelijk met de rode boerderijen tussen de gemaaide graslanden en nog steeds veel bloemen langs de weg en in de niet gemaaide velden en hoekjes.

Oude pakhuizen aan de kade in Mosjoen

In Møsjoen is het kleine oude centrum deels gerestaureerd. De oude handelshuizen, opslagplaatsen en cafés zijn grotendeels open en nu in gebruik als kunstgalerie of restaurant. Er is een interessante tentoonstelling over het leven in dit kleine stadje aan het begin van de vorige eeuw toen de grootste plaats hier in het noorden van Noorwegen was. De oude Shell pomp vinden we heel charmant!
De oude Shell pomp, 1933,

Noorwegen nu

Nu we wat langer hier zijn, iets meer over het land en de mensen .

Noorwegen is een erg efficiënt en goed ingericht land. Zelfs de veerboten varen hier precies op tijd. Je registreert je kenteken bij een website, stort €300 en met alle veerboten kun je met korting mee. Het personeel heeft een speciale app op de telefoon waarmee je kenteken wordt gescand en gecontroleerd. Als het goed is kun je zo doorrijden, zo niet dan moet je natuurlijk betalen We hebben contant Noors geld, maar alles betalen we met onze Nederlandse pinpas, wel zo gemakkelijk. Er zijn hier veel tolwegen maar ook daarvoor word je kenteken gescand. Om de juiste milieu-korting te krijgen moet je je auto registreren. Dan kunnen ze ook de rekening naar je huisadres sturen! Electrische auto's betalen minder tol. Die zijn er dan ook volop, veel Tesla's zien we. De laadinfrastructuur is hier uitstekend. De wegen zijn prima, met heel veel tunnels!

Bij de meeste restaurants moet je zelf bestellen en wordt drinken en eten gebracht. Alles om uurloon te besparen, denken we, dat is vast heel hoog hier in Noorwegen. De prijzen van bijvoorbeeld musea etc. zijn behoorlijk pittig, tot €15 is goedkoop, €30 kan ook zo maar.

Even doorrijden, nog ruim 800 km. naar Trondheim

Iedereen lijkt erg eerlijk. Veel camperplaatsen betaal je alleen met een enveloppe in de brievenbus, volgens het boekje. Hier geen slagboom die alleen opengaat als je betaald hebt. Voor onze boottocht bij  Nesna heeft niemand zelfs maar bij ons gecontroleerd of we wel betaald hadden. Natuurlijk klopten wel hun aantallen.

Niet dat we zoveel ervaring hebben met camperplaatsen. We staan meestal ergens langs een klein weggetje. We hebben niets nodig, want overal kun je het toilet legen en water bijvullen. Noorwegen is een ideaal camperland. Zelf de wasmachine van de camping mag je gebruiken zonder er te staan. Nu wachten we op een parkeerplaats tot de was klaar is. Dan helpt het niet als de wasmachine en droger kuren vertonen! Maar ook dat komt vast goed

Gisteravond sliepen we bij deze waterval