woensdag 24 juli 2019

Terug naar huis en de dagelijkse routine.

Paardenshow op de Poesta
Dinsdag 8 juli boeken we voor de “Poesta Tour”. Eerst maken we samen een mooie wandeling over de poesta, langs de paarden, het kleine openlucht museum met hutten  en een kleine coral, waar de dieren ‘s nachts verblijven, en natuurlijk veel prachtige veld-bloemen.
Oude herdershutten
Om 11:00 uur rijden we op een wagen getrokken door paarden naar het kleine binnen museum midden op het veld. Er staan veel gebruiksvoorwerpen en foto’s van hoe het vroeger was, interessant.
Om 12:15 uur is een prachtige paarden show. Een persoon staat schrijlings boven op twee paarden en ment de drie paarden ervoor. Spectaculair! Ook de andere verrichtingen zijn leuk om te zien.
Die middag rijden we door naar het Balaton-meer, nog best een eindje weg. Om half zeven staat Zwerver op een prachtige plek met uitzicht op het meer, met dank aan “Park4night”. Helaas is dit eigenlijk een wandelgebied en pal voor riante woonhuizen. Een eindje verder vinden we een rustig plekje aan een park, dat is beter voor een overnachting. Na een snelle maaltijd maken we nog een avondwandeling langs het meer met prachtige uitzichten. Maar ook met heel veel muggen!!! Als we weer naar boven lopen komen we in hele wolken van die beestjes terecht, ze vliegen zelfs onze mond en neus in! Gelukkig staat Zwerver niet vlak naast het meer en zijn daar wat minder muggen. Toch houden we alles potdicht.
Balatonmeer
Nog één keer parkeren we langs de Donau voor een mooi fietstochtje. Hier komen de zowaar Elly en Ernst tegen van onze Roemenië-groep. Grappig, de wereld is klein. Overnachten doen we in Eisenstadt in Oostenrijk, gewoon op een parkeerplaats.
Langs de Donau
Woensdag 10 juli rijden we volgens afspraak om 18:00 uur de straat van onze dochter Saskia en haar partner Sven binnen. Met Sven fietsen we naar een lommerrijke Duitse Biergarten, waar we ook Saskia kunnen begroeten die daar vanaf haar werk naar toe is gefietst. Die avond lossen we gezamenlijk een leuk “Escape-room“ spelletje op, leuk!
Deel van het altaarstuk in Rothenburg upon der Tauber,
Op aanraden van Saskia bekijken we Rothenburg upon der Tauber, een mooi middeleeuws stadje met vooral prachtige kerken.  Het overnachtings-plekje in Rudesheim am Rhein, mét uitzicht op de rivier (dit is tenslotte onze grote rivieren-reis) ligt naast het spoor. Hier rijden veel goederentreinen, de hele nacht door, niet echt rustig.
Verder gaat het naar het noorden vlak langs de rechter Rijnoever met veel kastelen, en ook de Lorelei. Dit had ik altijd al eens willen doen. Voor onze laatste koffie vinden we een prachtig plekje naast de rivier. Genieten!
Koffie plekje aan de Rijn
We brengen twee gezellige dagen door bij Miro en Winfried in de Eifel. Zondag rijden we naar Maastricht; we hebben kaartjes geboekt voor het concert van Andre Rieu op het Vrijthof. Gelukkig ook voor de camper plaats bij de haven, de laatste vrije plek twee maanden geleden. We fietsen naar de stad, die helemaal in het teken staat van de concerten. Overal aankondigingen, het Vrijthof is al helemaal ingericht, er lopen heel veel mensen op straat. We parkeren onze fietsen en lopen heel gezellig door de stad, afgewisseld met de Wimbledon finale Djokovic - Federer die we op de tablet af en toe bekijken. Het concept is een belevenis: zoveel mensen, zoveel show. Helaas valt de kwaliteit van de muziek af en toe tegen, blijkbaar is dat lastig op zo’n groot plein. Toch een heel geslaagde avond.
Met een foto van Andre Rieu
Ondertussen heeft Nils besloten NIET de vierdaagse te lopen vanwege de voortdurende lichte blessure aan zijn achillespees. Dus drinken we op maandagochtend alleen koffie bij Rini, waar Nils  anders de hele vierdaagse week gebleven zou zijn.
Onze Zwerver blijft achter bij de dealer in Harderwijk voor kleine reparaties; maandagavond komen we met de trein naar huis. Ik had me al helemaal verzoend met een compleet verdroogde tuin, maar dat valt erg mee! Wel hebben de slakken stevig huis gehouden. Daar is wat aan te doen, ik raap wel 50 slakken uit de tuin die allemaal in het riool verdwijnen. De tuin kan wel water gebruiken, daar is de tuinslang goed voor.
Onze niet-verdroogde tuin
Woensdag ochtend rijden we alweer naar Rijswijk om op onze kleinkinderen te passen. Het is heel gezellig om die, hun ouders en onze familie in de regio weer te zien! Zaterdag halen we Zwerver op zodat we eindelijk de was kunnen doen en de camper helemaal schoon kunnen maken.
Nu zijn we alweer een paar dagen heerlijk thuis. De tuin is een beetje minder een wildernis, de was ligt schoon in de kast en de stofnesten zijn weer weg.
Nu nadenken over de volgende tocht. Het plan is om van de winter naar Marokko te gaan.