woensdag 28 juni 2023

Langs de kust verder naar het Noorden

Met de veerboot langs de Noorse fjorden naar het noorden

80 km noordelijker nemen we de veerboot naar Vega, een eilandenrijk met drie hoge rotsen en heel veel kleine eilandjes eromheen. Nils is moe en doet een middag slaapje. Ik maak een mooie wandeling langs de kust. Niet altijd even gemakkelijk: over grote rotsen en door het bosmoeras over planken; wel mooi.  's Middags rijden we door naar het westen van Vega . Het is er vlakker en liggen veel kleine eilandjes voor de kust. Het nieuwe museum legt uit dat vroeger hier heel veel werd gevist; de vrouwen deden aan landbouw en zorgden voor de eider eenden die als dank hun bijzonder warme dons achter lieten. Geen gemakkelijk bestaan. De vrouwen bouwden huisjes voor de eenden waarin die nestelen. Na uitkomen van de jongen en verdwijnen van de eider-eenden werden de huisjes schoongemaakt en het achtergelaten dons verzameld. Dit is heel licht, isolerend en duur, dus goede verdienste.

Wandelen op Vega, hieronder onze overnachtingsplek

Toen na de oorlog de welvaart toenam migreerden veel bewoners naar het vaste land. Daar was industrie, dus betere banen en grotere huizen. In de jaren 80 werd de leefwijze van Vega een cultureel Unesco erfgoed. Een aantal tradities worden weer in ere hersteld en het toerisme gestimuleerd, bijv de veerpont is gratis gemaakt, een van de reden voor ons om het eiland te bezoeken.

Het weer is opgeklaard, de zon schijnt volop. We staan op een prachtig plaatsje aan de zuidkust pal aan de zee. De wulpen zien we vanuit de voorruit van Zwerver gewoon langs lopen, bijzonder. Zondagochtend maken we nog een mooie wandeling langs de kust en nemen de veerboot van 1 uur naar het noorden; weer een prachtige tocht, zeker nu de zon volop schijnt. We rijden die middag nog door naar Nesna. Onze koelkast heeft kuren, die doet het niet meer op gas! Volgens het internet voor hem moeten we de brander schoonmaken . Dat proberen we maar helaas geen resultaat. We verkassen naar een camping en schrikken erg van de prijs 45 euro, terwijl we alleen elektriciteit nodig hebben! Er is wel een wasmachine, die gebruiken we dus maar. Bij navraag komt een hulpvaardige campingbezoeker even bij ons kijken. Hij vindt de reset-knop. Nu doet de koelkast het weer, hoera.

Bijna zonsondergang om 23:00 's avonds

We hebben een toertje met een snelle speedboot geboekt rond de eilanden van Nesna. Het doel is ook om de zeearenden te zien. Voer voor de meeuwen gaat mee, zij moeten de zeearenden op ons bootje attent maken. Zijn we in de buurt, dan fluit de bootchauffeur en gooit een bevroren haring met een grote boog het water in. Natuurlijk gaan de meeuwen erachteraan maar die kunnen niets met zo'n groot stuk bevroren vis. De zeearend wel, die pakt hem met zijn poten uit het water. Een spectaculair gezicht! 6 keer gebeurt dit vlak voor onze ogen. Een belevenis, super!

De zeearend boven onze boot

We rijden de spectaculaire weg nr. 17 pal langs de kust naar het noorden. Niet alleen rijden, we moeten ook nog 3 keer met de veerboot. Met dit mooie weer zien de bergen er prachtig en spectaculair uit!

Het weer blijft hier goed de komende week, relatief veel zon en mooie temperaturen rond de 18 tot 20 graden. We boeken de ferry naar de Lofoten voor woensdagochtend vroeg 7 uur. Doorrijden dus.

De Swartiden gletsjer weerspiegelt in de fjord

Eigenlijk denken we geen tijd meer te hebben om de Svartiden, te bekijken, de een na grootste gletsjer van Europa. Als we daar dinsdagochtend vroeg langsrijden, kunnen we de verleiding niet weer staan en nemen toch het bootje naar de overkant van het fjord waar de wandeling naar de gletsjer begint. Het is een prachtig gezicht: de zon op de gletsjertong, de prachtige kleurige rotsen, helemaal glad afgesleten, en het donderend geraas van de vele watervallen die van de gletsjer af komen. Het is ook een eind lopen, we moeten nog naar Bodȯ vandaag. De gletsjer zelf halen we niet helemaal, maar we komen er toch dichtbij, heel mooi!
Een eind lopen naar de gletsjer, maar we komen dichtbij

Het landschap is imposant!

Nog 3 uur rijden naar Bodȯ waar we nu voor de veerboot staan met veel boodschappen en een leeg toilet. Op naar het volgende avontuur: de Lofoten!

Onderweg naar Bodo

1. Ik ben jaloers wij hebben van de 32 dagen 20 dagen regen wind en kou gehad winterjas of regenjas aangehad.Maar we hebben wel genoten. De foto's zijn zo mooi van jullie wij hadden veel bewolking en dat is jammer