vrijdag 23 juni 2023

Het mooie eiland Leka in de regen

Midsummer Night aan het Fjord bij Steinkjer
Woensdag 21 juni rijden we vanuit Trondheim naar het noorden. In Hell is een rotstekening van rendieren van wel 5000 jaar oud. We verwachten een groot hek maar hier is dat blijkbaar niet nodig. 3 minuten lopen het bos in komen we de rots helling tegen, met de ingekraste rendieren. Zonder hek, zonder grafitti, zonder rommel op de grond, bijzonder!

Nog meer Noorse geschiedenis: de slag bij Stiklestad in 1030 is voor de Noren belangrijk. Hier werd hun eerst de koning Olaf gedood. Er is een groot herinneringsgebouw neergezet, helemaal klaar voor de 1000-jarige herdenking in 2030. Aan het openluchtmuseum wordt nog gewerkt. Het is nu al leuk, ook door de kleine kinderen die er met hun crêche-leidsters doorheen wandelen.

Het blijft heerlijk weer, voor de lunch zitten we op een steiger in een van de meren of fjorden waar we langs rijden. Overal bloeien bloemen, alles tegelijk in de korte lente: boterbloemen Lupine, rhododendron, seringen, margrieten, prachtig!

Boven: lunch op de steiger; onder zoooooveel bloemen

In Steinkjer gaan we langs bij de VVV, zij hebben het boekje over de kust route, volgens de Lonely Planet één van de mooiste routes in Noorwegen. We slapen op een parkeerplaats aan het fjord bij Steinkjes. Het getij zorgt voor modder, de scholeksters en andere steltlopers laten zich bewonderen. Heel veel Noren spelen en BBQ-en aan dit strandje tot wel 10 uur 's avonds Het is tenslotte de langste dag! Die nacht begint het te regenen, het is uit met het mooie weer.

Wij rijden door naar Leka, een prachtig rotsachtig eilandje hier voor de kust. Onderweg zien we zo maar 4 kraanvogels in het veld.

Kraanvogels op het veld

Als het te hard regent zetten we Zwerver aan de kant en gaan een uurtje lezen. We komen hier tenslotte voor de mooie uitzichten.

Veel regen en smeltende sneeuw, dus watervallen!

Donderdagavond als we de veerboot naar Leka nemen, is het weer opgeklaard. We vinden weer een prachtige overnachtingsplek zomaar vlakbij het strand. Na het eten ga ik nog even wandelen, Nu schijnt de zon! De wulpen zijn het er niet mee eens, ze buitelen over mijn hoofd roepend en jubelend, wat een mooi geluid. Blijkbaar ben ik te dicht bij hun nest. De uitzichten zijn prachtig nu de zon schijnt, ja ook nog om 22:00 's avonds. Ik maak nu de foto's, want de volgende dag is er weer regen voorspeld.

Wulpen op Leka

Een prachtig plekje voor de nacht op Leka

Mos, wollegras en de Noorse kust vanaf Leka

I
nderdaad vandaag, vrijdag, regendag. In de ochtend maken we nog een mooie, maar natte wandeling door de grillige rotsen van Leka maar daarna houden we het voor gezien We rijden verder naar het noorden. Morgen gaat de zon weer schijnen!