maandag 10 oktober 2022

Vulkanen en Derwisjen

Tegels in de Medressa in Konya
Donderdagochtend stopt het busje voor onze heteluchtballonvaart precies op tijd bij de camping: 05:10. We krijgen een prima ontbijt, maar het duurt wel lang! "Ja, we moeten nog een half uur wachten want op dit moment is er teveel wind om de ballonnen op te laten", zegt de organisatie. De lucht ziet er dreigend uit, geen goed teken. Inderdaad 20 minuten later horen we dat alle ballonnen vandaag aan de grond moeten blijven!!! BAALEN. We krijgen wel netjes ons geld terug. Om 7 uur staan we teleurgesteld bij Zwerver. Een lekkere douche helpt, we staan tenslotte niet iedere dag op een camping!

Ihlara Kloof
Volgens plan rijden we naar de Ihlara Kloof. We lopen alle trappen af naar beneden en wandelen uitgebreid in de spectaculaire kloof. Ook hier zijn kerken en kloosters in de rotsen uitgehouwen. We bekijken er een paar, maar hebben er nu wel genoeg van gezien. Dit is een echt toeristen gebied. Er is een leuk restaurantje boven het water waar we verse sinaasappelsap drinken, lekker. Na de vroege start van de dag vinden we het wel welletjes en blijven gewoon op de parkeerplaats bij de kloof overnachten.

Na 4 maanden op reis gaan er langzamerhand steeds meer dingen stuk. Dat de piëzo ontsteking van het gasfornuis het niet meer doet is lastig, maar gelukkig hebben we een aansteker. Als ook het thermokoppel het niet meer doet, de vlam blijft niet branden, lossen we dat op met een kurk die de gasknop ingedrukt houdt. Niet handig, maar het werkt! Nu is vandaag ook het toilet kapot gegaan. We kunnen het nog wel gebruiken maar het sluit maar half af. Niet zo leuk. We gaan op zoek naar een camper-reparatie bedrijf. Laten we die nu vinden in Konya onze volgende bestemming. Vrijdagmiddag kunnen we langskomen, hoera.

Sultan Hani karavanserai

Dat geeft ons nog de tijd om langs twee karavanserais te rijden. De eerste is mooi gerestaureerd maar we kunnen niet naar binnen. De tweede, de Sultan Hani karavanserai, is prachtig gerestaureerd en mooi ingericht met tapijten en een tentoonstelling van moderne kunst. Vooral de toegangspoort en het overdekte gedeelte zijn indrukwekkend en schitterend versierd, zie de foto's.
De toegangspoort van de Sultan Hani

Tapijt tentoonstelling in de binnenruimte van de Sultan Hani
's Middags rijden we door naar een gebied met een aantal dode vulkanen. Het WoMo boekje belooft een prachtig uitzicht waar we ook kunnen overnachten. Dat klopt en bovendien kunnen we rond de vulkaan fietsen , eerst boven langs, daarna onderlangs. Hartstikke leuk. Deze vulkaan ligt in een (bijna) uitgedroogd kratermeer.

Fietsen rond de vulkaan

Vrijdag rijden we naar de Neolitische site Catalhuyuk, een van de eerste nederzettingen. De oudste vondsten zijn van 9000 jaar voor Christus! Indrukwekkend.

Om 12 uur staan we bij het reparatiebedrijf. Een nieuw toilet hebben ze niet, maar ze kunnen er wel naar kijken. Ook het gasfornuis wordt onder handen genomen. Aan het eind van de middag is het toilet gelijmd en doet het gasfornuis weer alles wat het moet doen. We zijn onder de indruk van hun handigheid en gastvrijheid. We moeten zelfs mee lunchen. Minder onder de indruk zijn we van de rekening: voor 7 uur werken moeten €250 betalen, contant en zwart. De redenatie is: een nieuw toilet is duurder. Maar we hebben natuurlijk geen nieuw toilet. En geen garantie, want 2 dagen later rijden we weer verder. Na wat discussie ronden we het af op €200. Je moet hier altijd afdingen!

Er wordt gewerkt aan ons toilet

We zijn in Konya om de Derwisjen te zien dansen. Dat zou op zaterdagavond moeten gebeuren. Het weer is omgeslagen, donkere wolken en koud. Zaterdagochtend lopen we gezellig door het stadje. Het Mevlana museum is eigenlijk een bedevaartsoord voor de stichter van de soefi beweging, waar de Derwisjen toe behoren. Nu op zaterdag is het er erg druk. Iedereen is ingetogen en ernstig.
Graf van Mevlana, stichter van het Soefisme
Ook wij mogen naar binnen en bewonderen de prachtige graven, de mooie hal en de symboliek van het Soefisme, een mystieke stroming binnen de Islam. Deze mystiek ontwikkelde zich uit de Islam zelf op grond van koran teksten. Volgens een van de teksten hier is "Liefde" het belangrijkste. Dat spreekt mij aan!

's Middags regent het. Vanuit Zwerver kunnen we het grote Cultuurcentrum goed zien, waar 's avonds de Derwisjen gaan dansen/draaien. Er gebeurt helemaal niks! De hele grote parkeerplaats waar wij ook staan, blijft leeg . Alles is dicht en het moet om 7 uur beginnen! Om 6 uur gaan eindelijk de lichten aan.

Dansende /draaiende Derwisjen

Dit draaien of dansen van de Derwisjen is geen voorstelling, maar een godsdienstoefening. De gecontroleerde bijna trance-achtige draaiende beweging, ook wel Sema genoemd, van de wit gerokte mannen kan de toeschouwers en de mannen zelf een mystieke ervaring bezorgen. Er wordt voorgelezen uit de Koran, gezongen en er is live muziek. Ik vind het een bijzondere ervaring, maar Nils (amusicaal en arhytmisch) vind er niks aan.

Zondagochtend is het weer beter en gaan we op de fiets Konya in. De Sahib Ata moskee is prachtig, een schitterende oude poort, binnen wordt het houten plafond gedragen door houten palen, de Mirab,  de nis in de richting van naar Mekka, is van prachtig tegelwerk. Ook de oude Medressa, school, is prachtig betegeld. Deze gebouwen zijn allemaal van rond 1300. We drinken koffie met gebak op een gezellig terras. Er zijn veel mensen op straat, leuk.

Prachtig tegelwerk Medressa Konya, 13-de eeuw

Die middag is er nog een Sema. Nils doet zijn middagslaapje en ik ga nog een keer kijken. Ditmaal is het in een kleiner gebouw, veel intiemer, met uitleg via grote schermen en prachtige muziek. Voor mij een heel bijzondere belevenis, zie dit filmpje

1. Nou zeg, er rust geen zegen op jullie ballonvaart! Wat een pech. Gelukkig is er veel ander moois om van te genieten