maandag 1 augustus 2022

In het rijk van de Hettieten

Nils loopt het rijk van de Hettieten in via de Koningspoort

Op vrijdagochtend, 29 juli. zetten we koers naar Hattusa, de oude hoofdstad van de Hettieten.

Onderweg komen we langs Kirikkale, een wat groter stadje waar een Carrefour is volgens Google. Fijn! In Marokko hadden deze grote supermarkten vaak westerse producten en lekkere Franse kaasjes. Daar hebben we wel zin in.

Zonnebloemen onderweg naar Hatusa

Kirikkale is een stuk groter als we dachten; ook hier heel veel hele grote flats, waarva veel nieuwbouw. Toch nog dicht bij Ankara? De Carrefour blijkt in het centrum van het stadje te zijn, vlakbij de markt en ook nog heel klein. Daar kunnen we niet stoppen, we rijden dus we rijden meteen verder. Dan maar geen boodschappen. Net buiten het stadje zien we een fruitstalletje met een parkeermogelijkheid. Ik naar binnen. Er blijkt ook nog een supermarktje achter te liggen. Hier doe ik gemakkelijk alle boodschappen, maar geen Franse kaasjes!

Camping met schaduw, heerlijk!
In Bogazkale, het kleine dorpje vlak bij de Hatusa opgravingen, vinden we een camping met bomen en dus schaduw. En er staat 1 andere camper, met een Nederlands nummerbord, gezellig! We blijken elkaar zelfs te kennen. Nou ja, alleen via de telefoon. Bob en ik hebben overlegd over auto onderdelen. Wat super toevallig om elkaar hier in Turkije tegen te komen.

We kletsen bij en spreken af samen te gaan eten. Eerst gaan Nils en ik het museum bekijken. Het is indrukwekkend. Wat veel prachtige oude voorwerpen en goed uitgelegd! Ook de originele beelden van de van de Leeuwenpoort staan hier.

Een deel van de muur is opniew opgebouwd

De Leeuwenpoort

Resten van de tempels in het mooie landschap
De volgende dag gaan we op de fiets naar de opgraving. De omgeving is prachtig, hoge rotsen, zonnebloem-velden echt landelijk! De oude stad Hatusa was groot en is meerdere eeuwen bewoond geweest. Vooral de poorten in de massieve verdedigingsmuur spreken tot de verbeelding. Wat bijzonder, dat de onderaardse gang na 3500 jaar nog steeds bestaat en we er nog gewoon doorheen kunnen lopen. Het is leuk om ook de canyon naast de site nog even in te lopen.
Gand van ruim 3000 jaar oud!

's Middags fietsen we 4 kilometer naar Yazilikaya. Daar zijn rots afbeeldingen te zien. Niet allemaal meer goed te onderscheiden, toch indrukwekkend dat ze al duizenden jaren bewaard zijn gebleven!

Het is heerlijk op de camping in de schaduw van de fruitbomen. Zondag hebben we geen haast om te vertrekken, lezen uitgebreid de krant en drinken zondagochtend koffie.

Prachtige omgeving

Krijger-relief bij Yazilikaya

Aan het eind van de ochtend rijden we naar nog een opgraving, Alacahuyuk. Ook hier een grote imposante poort met reliefs. De origrinele hadden we al in Ankara gezien. Deze site is nog ouder danHatusa; er zijn grafheuvels gevonden die gedateerd worden tussen 2000 en 2500 voor Christus. Er zijn prachtige grafgiften gevonden, waaronder bronzen beeldjes, dus bijna 4500 jaar oud! Dit is net zo oud of nog ouder dan de pyramides van Egypte

Nu hebben we genoeg opgravingen gezien! We rijden 3 uurtjes verder naar het stadje Amasya.